Sunday 31 March 2013

Format SMS

Proses Tambah Nilai


Cara Tambah Nilai


CARA JUAL (AUTORELOAD)
Untuk tambah nilai, guna kod produk;
PRODUK
KOD
MAXIS
M
CELCOM
C
DIGI
D
ITALK
IT
UMOBILE
U
DIGI PIN
DP


Format 1: Kodnilai[Jarak]Nopelanggan
Format 2: Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh 1: C10 0139876543
Contoh 2: C10.0139876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Elakkan Topup Nombor Yang Sama Dalam Tempoh Kurang 10 Minit

Cara Tambah Nilai Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Untuk Kali Ke-2 @ Seterusnya Pada Hari Sama

Format: Kodnilai[Titik]Bil.Transaksi[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh: C10.2.0139876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Nota: Nombor 2 Untuk Tambah Nilai Kali Ke Dua Ke Nombor Sama Dengan Nilai Yang Sama Pada Hari Yang Sama. Untuk Kali Ke-3, Tukar Nombor 2 Kepada 3 Dan Seterusnya.

Kod Tambah Nilai

Celcom Airtime Share (C3 - Rm3.25) Celcom: C5, C6, C7, C8, C9, C10, C11, C12, C13, C14, C15, C16, C20, C25, C30, C35, C40, C45, C50, C100 & C200
CP5 & CP10
Huruf C Mewakili Celcom, Angka Mewakili Jumlah. CP mewakili Celcom Pin.

Maxis: M3, M4, M5, M6, M7, M8, M9, M10, M11, M12, M13, M14, M15, M16, M20, M25, M30, M35, M40, M45, M50, M60 & M100
Huruf M Mewakili Maxis, Angka Mewakili Jumlah.

HoTTiket : HT15 (bergantung pada stok)

Digi: D5 @ DP5, DP10 & DP30
Huruf D Mewakili Digi, Angka Mewakili Jumlah. DP Mewakili Digi Pin

ITalk: IT10 (bergantung pada stok)
Huruf IT Mewakili ITalk, Angka Mewakili Jumlah. 

***Jika topup CP, DP atau Hot Tiket kepada pelanggan. Pastikan anda memberi no pin yg anda dapat dari server kepada pelanggan. Ini kerana server tidak menghantar pin kepada pelanggan anda.***

Cara Tambah Nilai Berganda

Format:
Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Koma]Kodnilai[Titik]Nopelanggan[Titik]Pin
Contoh:
C5.0139876543,M3.0129876543.1234

Caj Server: RM0.00 (RM0.01 Caj Laporan Jika Gagal, YM Tiada Caj)
Output Berjaya: Nombor Transaksi, Status, Nombor Siri, Kos Dikenakan, Baki Semasa
Contoh: Trx #123456, Berjaya/Success, Sn/Ref:123456789abcde, Hrg: 9.500, Baki RM20.500
Output Gagal: Nombor Transaksi, Status, Sebab Gagal
Contoh: Trx #123456, Gagal, Invalid Status
Tindakan: Semak Nombor Pelanggan, Cuba Semula Hingga Berjaya
Pantang Larang: Sama Seperti Di Atas
Tambahan: Jangan Topup Nombor Yang Sama Dalam Satu Sms


Aturan Akaun Sendiri

Daftar Id Yahoo! Messenger (YM)

SILA CALL CARELINE UTK TAMBAH NOMBOR

Daftar No Telefon Bimbit Lain

Format: TNO[Titik]Notelefon[Titik]Pin
Contoh: TNO.0129685727.1234
Caj Server: RM5.00

Hapus No Telefon Sedia Ada

Format: HNO[Titik]NoTelefon[Titik]Pin
Contoh: HNO.0129685727.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)

Hapus Id Yahoo! Messenger (YM) Sedia Ada

Format: HYM[Titik]IDYahoo[Titik]Pin
Contoh: HYM.aweks_kiut.1234
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)

Tukar Penama Akaun

Keterangan Menukar Nama Yang Didaftarkan Pada Akaun Ezreload. Sebagai Contoh, Nama Asal Ahmad, Hendak Ditukar Kepada Nama Fiza.
Format: UN[Titik]Nama[Titik]Pin
Contoh: UN.Fiza.1234
Caj Server: RM1.00

Tukar Nombor Pin

Format: GP[Titik]Pin Semasa[Titik]Pin Baru
Contoh: GP.1234.5678
Caj Server: Rm0.50


Maklumat Akaun / Laporan Harian

Dapatkan No Id, Semak Baki Semasa (Modal Jualan) & Semak Baki Belum Tukar (Unclaim Komisyen)

Taip: BAKI
Caj Server: RM0.01 (YM Tiada Caj)
Output: Nombor Id, Baki Semasa (Modal Jualan), Baki Belum Tukar (Unclaim Komisin)
Contoh: Id Z001006, Baki Rm99.500, Unclaim Komisin Rm141.500

Laporan Jualan Mengikut Tarikh

Format: LAP[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: LAP.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Transaksi, Kos, Waktu, Status
Contoh: C10.0148186582, Rm9.500, 17:54, Berjaya

Rekod Transaksi Terperinci Mengikut Tarikh

Format: REK[Titik]Tarikh Mengikut Format ddmm
Contoh: REK.3006
Caj Server: RM0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Laporan Mengikut Bilangan Transaksi, YM Tiada Caj)
Output: Waktu, Amaun, Perkara
Contoh:
12:45:50, -100.000, Transfer Ke Z001006 (Pindahan Rm100 Ke Id-Z001006)
14:23:11, 500.000, Cimb (Tambah Modal Melalui Cimb)


Semak Harga Produk 

Boleh semak di sini 
http://www.zmeazymobile.com/webreport/index.php

atau

Format: CH[Titik]Kod Produk
Contoh: CH.C5

Transaksi Jualan

Proses Tambah Modal


Pengurusan Upline/Downline

Daftar Akaun Downline Baru

Format: Daftar*Nama*Alamat*No H/P*Kod Level*Pin
Contoh: Daftar*Ahmad*Kajang*0192817661*D*1234

Caj Server: RM10.00
Larangan: Tidak Dibenarkan Menggunakan Yahoo! Messenger (YM) Untuk Membuat Pendaftaran Downline. Sabit Kesalahan Denda RM30 Setiap Pendaftaran.
Catatan: Kenakan Yuran Pendaftaran Berpatutan Kepada Bakal Ahli Yang Ingin Didaftarkan. Tentukan Amaun Untuk Setiap Level Mengikut Citarasa Anda, Asalkan Melebihi Caj RM10.00 Yang Dikenakan Kepada Anda Sewaktu Menjalankan Transaksi Ini.
Nota: Level Third-Retailer Tiada Akses Menggunakan Fungsi Ini

Pindahan Modal Ke Akaun Upline/Downline

Format 1: TRANS[Titik]Id[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 1: TRANS.Z001006.100000.1234
Format 2: TRANS[Titik]No. Tel.[Titik]Amaun X 1000[Titik]Pin
Contoh 2: TRANS.0148186582.100000.1234

Catatan: Amaun Dibaca Tanpa Titik Perpuluhan, Dengan Tiga (3) Angka Sen
Contoh: Rm123.45 Ditaip 123450
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Kedua-Dua Pihak Dihantar Laporan Semasa

Semak Butiran Akaun Upline/Downline

Format: SD[Titik]Id Downline Yang Ingin Diperiksa
Contoh: SD.Z001006
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Output: Nama, Id, Level, Baki Semasa
Contoh: Muhammad, Id-Z001006, Level R, Baki Rm23.795

Senarai Downline

Taip: LDL
Caj Server: Rm0.01 Untuk Setiap Sms (Saiz Senarai Mengikut Bilangan Downline, Ym Tiada Caj)
Output: Id, Nama, Level, Baki
Contoh: Z001006, Razif, A, 13.490 
(Buat masa ni format LDL tak boleh digunakan)

Ubah Level Downline

Format: UL[Titik]Id[Titik]Kod[Titik]Pin
Kod
Am: Assistant Manager
M: Master
D: Dealer
A: Agent
R: Retail
Fr: First-Retailer
Sr: Second-Retailer
Tr: Third-Retailer
Contoh: UL.Z001006.A.1234
Caj Server: Rm5.00
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan

Kutip Komisen Overiding Jualan Downline

**NOTE>>Komisen downline akan terus masuk ke dalam modal anda secara automatik**

Format: Tukar[Titik]Jumlah
Contoh: Tukar.50000
(Contoh di atas nilai RM50, boleh tukar ikut nilai yg anda nak tukar)
Caj Server: Rm0.02 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kesemua Baki Belum Tukar Akan Ditukarkan Kepada Baki Semasa (Modal Jualan)

Sekat Transaksi Downline

Format: NA[Titik]Id[Titik]Pin
Contoh: NA.Z001006.1234
Caj Server: Rm0.01 (Ym Tiada Caj)
Catatan: Kedua-Dua Pihak Akan Terima Laporan



Penting:

Setiap Transaksi Mesti Dihantar Ke Server. Bagi Tujuan Penjimatan Kos Anda Sebagai Penjual, Ketiga-Tiga Rangkaian Celcom, Maxis Dan Digi Disediakan :



(atau untuk dapatkan senarai server terkini, Taip CENTER hantar ke server)

* Untuk Dapatkan Semua No Server, Sms/YM Center Ke Server. Set Nombor Yang Sama Rangkaian Dengan Anda Sebagai 8pax/Teman20 Atau Activ10 Atau Fnf. Hantar Setiap Transaksi Ke Nombor Server Mengikut Rangkaian Anda Selaku Penjual, Bukan Mengikut Rangkaian Pembeli.

No comments:

Post a Comment